Intervenţii integrate pentru copiii vulnerabili din judeţul Dolj PIDS/395/PIDS_P5/OP4/ESO4.11/PIDS_A23/328325
Pentru informaţii detaliate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi www.fonduri-ue.ro
Proiect cofinanţat de Uniunea Europeană prin PROGRAMUL DE INCLUZIUNE ŞI DEMNITATE SOCIALĂ 2021-2027
Prioritate: P5.Reducerea disparităţilor dintre copiii la risc de sărăcie şi/sau excluziune socială şi ceilalţi copii
Obiectiv specific: ESO4.11_Lărgirea accesului egal şi în timp util la servicii de calitate, sustenabile şi la preţuri accesibile, inclusiv servicii care promovează accesul la locuinţe şi îngrijire orientată către persoane, inclusiv asistenţă medicală Modernizarea sistemelor de protecţie socială, inclusiv promovarea accesului la protecţie socială, acordând o atenţie deosebită copiilor şi grupurilor defavorizate Îmbunătăţirea accesibilităţii, inclusiv pentru persoanele cu dizabilităţi, precum şi a eficacităţii şi rezilienţei sistemelor de sănătate şi a serviciilor de îngrijire pe termen lung
Detalii proiect:
Beneficiar: Fundaţia pentru Dezvoltarea Serviciilor Sociale – FDSS
Parteneri: Fundaţia SERA România şi Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Dolj
Valoarea totală a proiectului: 9.950.489,83 lei
Valoarea cofinanţării UE: : 8.457.916,36 lei
Valoarea finanţare buget naţional: 1.480.307,20 lei
Valoare contribuţie proprie: 12.266,27 lei
Data de incepere a proiectului: 01.02.2025
Data de finalizare a proiectului: 31.01.2028
Obiectivul general al proiectului
Obiectivul general al proiectului constă în asigurarea de intervenţii integrate prin furnizarea serviciilor de sprijin în vederea prevenirii riscului de separare a copilului de familia sa, pentru un număr de 255 copii care trăiesc în sărăcie aflaţi la risc de separare de familie şi pentru sprijinirea reintegrării în familie a unui număr de 15 de copii din sistemul de protecţie specială, astfel că, grupul ţintă vizat este format din 270 de copii vulnerabili din judeţul Dolj (din care 27 copii de etnie roma).
Proiectul vizează implementarea unui model inovator de intervenţie pentru prevenirea separării copilului de familia să, precum şi furnizarea unui serviciu social care va sprijini reintegrarea/integrarea copiilor aflaţi în sistemul de protecţie specială şi care va contribui ulterior reintegrării, la prevenirea separării copilului de familia sa.
Proiectul propune şi acordarea de ajutor material, pentru minim 255 de copii din judeţul Dolj, care sunt într-o situaţie de vulnerabilitate şi prezintă risc de separare de familie, respectiv 15 copii aflaţi în sistemul de protecţie specială care vor fi reintegraţi în familie. Totodată, proiectul urmăreşte şi organizarea de evenimente de informare şi conştientizare privind importantă serviciilor şi acţiunilor de prevenire a separării copilului de familia, a egalităţii de şanse, de gen, incluziune şi nediscriminare, precum şi prevenirea consumului de alcool şi droguri.
Proiectul contribuie la sprijinirea obiectivelor prevăzute de Strategia naţională pentru protecţia şi promovarea drepturilor copilului 2023-2027 “Copii protejaţi, România sigură” în sensul în care cei 270 de copii căruia proiectul se adresează vor beneficia de activităţi de asistenţă socială, de ajutoare materiale, precum şi de servicii de sprijin, acţiuni menite să contribuie la reducerea numărului de copii afectaţi de sărăcie şi excluziune socială din judeţul Dolj. Astfel, măsurile propuse în cadrul proiectului urmăresc creşterea calităţii vieţii copiilor vulnerabile şi asigurarea accesului acestora la servicii de sprijin. Prin proiect, se urmăreşte astfel şi atingerea rezultatelor prevăzute de Planul Anual de Acţiune pentru implementarea Strategiei naţionale pentru protecţia şi promovarea drepturilor copilului 2023-2027.
Acţiunile şi activităţile vizate de proiect, vor contribui, totodată, la realizarea obiectivelor specifice ale programului şi apelului, generând efecte pozitive pe termen lung, contribuind în mod direct la atingerea indicatorilor de rezultat şi de realizare, având în vedere resursele financiare, umane şi materiale ale proiectului.
Implementarea proiectului pentru sprijinirea copiilor expuşi riscului de separare de familie în judeţul Dolj precum şi pentru reintegrarea în familie va avea efecte benefice semnificative asupra dezvoltării emoţionale, sociale şi educaţionale a copiilor, asupra consolidării familiilor şi asupra coeziunii şi dezvoltării comunităţilor. Aceste efecte pozitive contribuie la crearea unei societăţi mai sănătoase şi mai echitabile, în care fiecare copil are şansa de a se dezvoltă într-un mediu sigur şi suportiv. Pe termen lung, efectele pozitive se vor concretiza în: creşterea calităţii vieţii copiilor şi familiilor din care aceştia provin: pe perioada acordării sprijinului material, proiectul urmăreşte asigurarea accesului copiilor la diferite servicii şi bunuri pe care, în mod normal, familia nu şi le permite, dar care sunt importante şi vitale pentru creşterea şi îngrijirea unui copil, măsuri de sprijin material ce vor contribui la eliminarea factorilor economici care ar putea să afecteze menţinerea în familie.
Totodată, urmăreşte creşterea accesului la servicii de asistenţă socială şi servicii sociale şi de sprijin, întrucât beneficiarii – copii şi familiile acestora - vor avea acces la servicii precum: Identificare, evaluare şi intervenţie pentru copiii aflaţi la risc de separare, reintegrare în familie a unor copii din sistemul de protecţie specială, acompanierea familiei aflate într-o situaţie de vulnerabilitate, în vederea creşterii şi îngrijirii propriilor copii, consiliere şi suport psihologic pentru copii şi familiile acestora; suport pentru activităţile cotidiene şi, după caz, pentru incluziune şcolara sau socio-profesională.
UAT-urile, părţi semnatare ale convenţiilor de colaborare, vor deveni mai eficiente în furnizarea de servicii şi sprijin pentru comunităţi, îndeosebi în ceea ce priveşte familiile şi copiii vulnerabili. Această creştere a capacităţii are un impact durabil, deoarece UAT-urile implicate în proiect, în calitate de colaboratori vor continuă să ofere sprijin şi servicii îmbunătăţite în viitor, consolidând astfel rolul lor în societate, cu accent pe sprijinirea copiilor şi familiilor acestora, care sunt expuşi riscului.
Conştientizarea şi informarea: Organizarea de evenimente şi acţiuni de informare şi conştientizare are un impact asupra comunităţii în ceea ce priveşte serviciile destinate prevenirii separării copilului de familia să, egalităţii de şanse şi nediscriminării, precum şi prevenirii consumului de alcool şi dorguri. Participanţii şi publicul larg devin mai conştienti de aspectele pe care le implică lipsa sau existenţa unor servicii de sprijin, precum şi a efectelor pe care consumul de alcool şi droguri îl poate avea atât la nivel individual, cât şi la nivel de comunitate. Pe de altă parte, aceste acţiuni de informare, vin să consolideze şi să sprijine UAT-urile în procesul lor de asigurare a accesului la informaţii şi servicii, îndeosebi în zona prevenirii separării copilului de familia sa.
Obiective specifice ale proiectului
OS 1. Dezvoltarea si implementarea de actiuni pentru identificarea, evaluarea si monitorizarea unui numar de 270 copii aflati in situatie de risc, respectiv copii aflati in sistemul de protectie speciala si care pot fi reintegrati in familie, la nivelul judetului Dolj
OS 2. Furnizarea serviciilor de sprijin pentru prevenirea separării copilului de familia pentru un numar de minim 255 de copii expusi riscului de separare de familie, prin intermediul modelului inovator de interventie propus de solicitant, in conformitate cu metodologia proprie.
OS 3. Furnizarea serviciilor de sprijin pentru sprijinirea reintegrarii în familie a unui numar de minim 15 copii aflati in sistemul de protectie speciala, prin intermediul unui centru de zi - 8891CZ-C-IV Centre de zi pentru pregătirea integrării sau reintegrării copilului in familie si ulterior pentru prevenirea separarii acestora de familie, respectiv prevenirea reintoarcerii in sistemul de protectie speciala.
OS 4. Actiuni inovative pentru creşterea calitatii vietii copiilor expusi riscului de separare de familie si familiilor care se ocupa de cresterea si ingrijirea acestora si pentru sprijinirea reintegrarii copiilor in familie, prin: acordarea de sprijin material – subventii in vederea eliminarii factorilor economici care ar putea sa afecteze mentinerea in familie a copiilor, pentru un numar de 270 de copii;
OS 5. Actiuni de informare şi conştientizare pentru prevenirea separarii copilului de familia sa, promovarea egalitatii de şanse, incluziunii şi nediscriminare, precum şi pentru prevenirea consumului de alcool şi droguri prin: 12 seminarii / ateliere de lucru, 6 evenimente de tip masa rotunda, o campanie derulata la nivel judetean prin intermediul a minim 12 sesiuni de informare.
Rezultate aşteptate:
R1. 1 analiză de nevoi la nivelul judeţului Dolj, 188 chestionare aplicate;
R2. Minim 270 de copii (din care 27 de etnie roma) aflaţi în situaţie de risc, identificaţi, evaluaţi şi monitorizaţi repartizări astfel: 255 de copii care trăiesc în sărăcie la risc de separare de familie şi 15 copii din sistemul de protecţie specială, minim 270 dosare de grup ţintă întocmite; 34 rapoarte de monitorizare a grupului ţintă, care vor cuprinde informaţii referitoare la implicarea lor în activităţile proiectului;
R3. 36 minute de şedinţe operative lunare ale activităţii A1.1., rezultat comun cu celelalte subactiv.;
R4. set de instrumente pentru implementarea A 1.2.
R5. minim 255 de copii (dintre care 27 copii de etnie roma) care trăiesc în sărăcie la risc de separare de familie şi 15 copii din sistemul de protecţie specială, identificaţi şi recrutaţi; minim 270 de evaluări sociale realizate; minim 255 de planuri de servicii realizate; minim 15 planuri individualizate de protecţie (PIP) revizuite, cu includerea măsurilor de sprijin pentru facilitarea reintegrării copilului în familie; minim 270 rapoarte de monitorizare a planurilor de servicii, respectiv a PIP, minim 270 rapoarte de evaluare a intervenţiei;
R6. 34 minute de şedinţe operative lunare ale activităţii A1.2. – rezultat comun cu celelalte subactiv.;
R7. 255 copii expuşi riscului de separare de familie, beneficiari ai măsurilor de sprijin;
R8. 1 model inovator de intervenţie implementat;
R9. minim 190 copii care beneficiază de măsuri de sprijin pentru o perioada de minim 18 luni, minim 237 de copii a căror situaţie s-a ameliorat la ieşirea din operaţiune, rezultat comun cu A 3.1.;
R10. 34 rapoarte de monitorizare a activităţii A2, 34 minute de şedinţe operative lunare ale activităţii A2 - rezultat comun cu celelalte subactiv.;
R11. 15 copii din sistemul de protecţia specială, reintegraţi în familie;
R12. 1 serviciu social înfiinţat, dezvoltat şi licenţiat la finalizarea proiectului;
R13. 1 model inovator de intervenţie pentru prevenirea separării copilului de familia să;
R14. minim 190 copii care beneficiază de măsuri de sprijin pentru o perioada de minim 18 luni, rezultat comun cu A2.1, minim 237 de copii a căror situaţie s-a ameliorat la ieşirea din operaţiune, rezultat comun cu A 2.1.;
R15. 34 rapoarte de monitorizare a activităţii A3, 34 minute de şedinţe operative lunare ale activităţii A3 - rezultat comun cu celelalte subactiv.;
R16. 270 dosare de acordare subvenţii; minim 270 raportare de monitorizare acordare subvenţii; minim 270 planuri de acordare a subvenţiilor;
R17. 36 Minute de şedinţe operative lunare ale activităţii A4.1 – rezultat comun cu celelalte subactivitati;
R18. 12 seminarii/ateliere de lucru cu un total de 180 participanţi; 6 evenimente de tip masă rotundă cu un total de 60 participanţi; o campanie de informare şi conştientizare, derulată prin intermediul a minim 12 sesiuni de informare, cu un total de 360 participanţi;
R19. materiale de informare editare şi distribuite: 360 pliante pentru campania door-to-door; 60 seturi materiale pentru mesele rotunde; 180 seturi materiale pentru atelierele de lucru/seminarii;
R20. 34 Minute de şedinţe operative lunare ale activităţii A5 - rezultat comun cu celelalte subactiv.;
R21. 1 proiect implementat cu succes, cu toate activităţile finalizate, o echipa de management functională; 36 Minute de şedinţe operative lunare ale activităţii A6.1 – rezultat comun cu celelalte subactivitati; documente proiect aprobate, cel puţin 12 cereri de rambursare şi 12 rapoarte tehnice;
R22. 1 anunţ/ comunicat de presă lansare proiect; 1 afiş expus la sediul social şi la sediul de implementare proiect (solicitant şi partener P1); web site, facebook cu informaţii despre proiect (solicitant şi partener P1); documente şi materiale de comunicare proiect conforme; 1 anunţ/ comunicat de presă închidere de proiect; suport administrativ (contabil, responsabil resurse umane, după caz etc) necesar pentru realizarea cu succes a activităţilor proiectului; Cheltuieli indirecte că rată forfetară de 15% din costurile directe cu personalul conform art. 54 lit (b) din Regulamentului (UE) nr. 2021/1060 monitorizate.
Pentru mai multe informaţii ne puteţi contacta pe adresa de e-mail: office@dgaspcdolj.ro
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.